Thursday, April 8, 2010

Dulu, Sekarang, dan Bila-bila lahh

Bila saya baca satu entry kat blog orang ni, saya rasa betapa logicnya dia bila cerita hal-hal sekolah menengah dulu.

Ye-tepat-betul-anda-cerita-tentang-itu.

Saya bukan nak cilok entry awak. Tapi saya rasa saya pun ada story nak share jugak. HE HE HE! At least, awak dah memang lawa. Saya? Hurm.. Average je.

Ya, main point dalam entry tu, kalau dapat couple-couple tu mesti budak-budak perempuan yang...(kauorang paham-paham sendiri je lah). Hanis Zalikha, bukan era awak je yang ada budak perempuan gulung lengan baju sampai ketiak, kain senteng nampak buku lali, tudung pendek nampak leher itam (kalau putih, leher putih la). Erm, dari era saya sekolah lagi. Saya tua 3 tahun dari kamu. Bayangkan trend tu dah berapa kurun! Tak trendy langsung. HA HA HA. Jahatnya sayer..

Saya antara yang 'skemanya engkau, tolonglah!' kat sekolah dulu. Spek mata besar macam Ugly Betty. Gigi jarang berterabur. Hitam. Penyenyap. Suke bila cikgu Sejarah masuk. Pengawas yang tak berapa pengawas (sebab asyik dicop skema sampai tak mau buat kerja pengawas lagi tapi tetap sarung uniform pengawas sampai form 5 sebab cikgu tak bagi lepas). - Itu Cik Ezu -

Masuk Form 6, image 'skemanya engkau, tolonglah!' ada lagi. Tapi spek dah tak besar dah. Dah tukar saiz. Tak nak jadi pengawas lagi. Masih suke bila cikgu Sejarah masuk (sebab amek pengkhususan Sejarah. Skema tak kengkawan?) Duduk kat meja paling depan. Saya ada klon dalam kelas. Versi lelaki. Sama macam saya. Pakai spek ala Tunku Abdul Rahman. Sling bag. Saya colour oren, dia putih. Pakai jam besar. Tembam pun sama. Semua sama! Ye-sampai-aku-malu-jalan-dengan-dia. Nanti orang ingat "eh, kembar ke?".

Sehingga itu, saya masih tidak diminati sesiapa. Woah! How pathethic u are eyka! Statement kau tak boleh blah. HA HA HA. Orang yang saya minat selalu couple dengan budak perempuan macam kenyataan saya di atas. Huh.. Hodohnya aku time tuhh. (Masa tu laa)

Bila fikir balik, betul pun. Mostly tak sampai kahwin pun. Break tengah jalan. Siap boleh passing kat kawan-kawan. Bodoh punya attitude. Bila tengok diorang balik, betul pun. Hek eleh! (itu perkataan pertama terpacul).

Bila dah masuk alam pekerjaan, betul pun. Financial position itu penting. Responsibility itu pun penting.

Pakwe dulu couple kejap jek. Dia tinggalkan saya sebab saya tak lawa (ye?, abis tu kenapa engkau couple dengan aku, bodoh la engkau ni), tak pandai nak lawa2. Selekeh. Makwe dia sekarang sexeh, stylo-milo and etc. (Maleh nak describe panjang-panjang). Dah jodoh... Baru-baru ni bila terjumpa balik, ha! terkejut kau tengok aku sekarang...

Fortunately, kawan dia tak macam dia. Kawan dia kata saya lagi lawa plus comey sokmo dari makwe orang yang di atas tu. HA HA HA. Kawan dia kawan dengan saya dari saya hodoh sokmo sampai la saya comel lote. Menggelabahnya kau eyka. HA HA HA. Itu yang dipanggil orang yang ikhlas berkawan. Sayangnya, saya tak pernah tau dia pernah suka kat saya sampai dia sendiri bagitau, dulu. Past is past. Engkau pun dah ada girlfriend kan? Kau kahwin, aku mesti datang nyee.

Saya pandai melawa masa saya mula kenal dengan Khairul. Dia tau saya tak cantik. Gigi jarang. Tak pandai make-up bagai. Slowly, dia ajar saya. Mula-mula dia suruh saya make-up mata, lepas tu suruh pakai blusher, bedak lah..apa-apa je lah. Sekarang saya dah ada stock make-up macam mak andam. Lepas tu, barulah dengan kesedaran gigi ni jarang, 28 Januari 2008, officially, saya pakai pendakap gigi sampai sekarang tak tanggal-tanggal lagi. Dah tua..sebab tu lambat bukak. Tulang gigi dah keras. Berat pun semakin susut, kecik tak berapa kecik. HA HA HA. Alhamdulillah.. Terima kasih wahai Mohd Khairul Fakri sebab terima diri saya seada-adanya. 

Adik-adik yang mana sekolah lagi tu, kalau ada kawan-kawan cakap u all buruk, hitam, gemuk, debab, tulikan telinga kamu! Bila kamu dah masuk usia dewasa, kamu mesti akan jadi yang lebih baik dari dulu. Dengan sebab, mesti ada keupayaan diri. Kalau tak, nanti kamu macam tu sampai bila-bila.

No comments: