Thursday, October 20, 2011

Matters In Order To The Girls Only

I am a girl. Girls were never far apart in ways of body care. It's natural. Aku bukanlah awek cantik yang rajin belek muka everyday and sometimes jerawat pun naik membiak jugak atas skin muka. By the way, since blog ni aku yang punya so suka hati aku lah kan nak story pasal body care and skin care walau pun aku tahu muka aku tak lah cantik benar kalau nak masuk telly and skin aku tak lah flawless sangat.

Everyday ke office, memang aku selalu pakai makeup. Bukan tebal mak ngah macam artis. NO! Kau bukan Rozita Che Wan. Just fine, light, and very appropriate ke office. Sebelum apply any makeup, you must clean up your face. Please use facial foam. Bukan sabun buku yang buat sabun badan or any liquid body wash. Diulangi, use facial foam! Aku biasa pakai Garnier Light Face Wash. Sangat sesuai untuk skin aku. Well, different people have their different skin.


Lepas clean up muka, lap kering-kering pakai towel mandi. Macam aku, jenis nak cepat. So, tak sempat nak sental toner kat muka and terus skip pakai moisturizer. Usually, I used Garnier Skin Naturals Light Moisturizer. Skin face aku type muka kering. Bukan muka kering aka muka tak malu. Bukan ea! Skin muka aku agak kering and menggelupas. So, product moisturizer from Garnier memang sesuai dengan my skin face. Lepas sapu moisturizer, barulah sapu liquid foundation. Aku guna Silkywhite Lightening Liquid Foundation from Silkygirl. Sapu rata-rata and definitely, segala stains jadah atas muka dengan segera dapat ditutup walaupun tak perfect mana. At least, kurang lah sikit tompok-tompok, eh, bintik-bintik hitam atas muka. Secara tak langsung, muka kau nampak flawless je padahal tipu pakai bedak. Ok, perempuan memang macam tu.



Bila dah habis tenyeh dengan 2 jenis product ni, aku akan camouflage lagi dengan Silkygirl Magic BB Powder Foundation and definitely tepek sendiri and bukan macam iklan ada nyah Chinese tolong sapukan bedak. NO. Lepas tepek bedak rata-rata dan berpuas hati dengan keseluruhan tepekan, pakailah eyeliner untuk mata nampak lagi bosau dan comel. Ok, aku tak comel tapi cuba nak comel. I used Silkygirl Glimmerstick Eyeliner and of course 'Blackie Black'. Aku suka buat line atas mata sahaja. Jarang buat line pada bawah mata. Kalau rajin pakailah eyeshadow. For eyeshadow, aku suka dari brand Bobby Brown. Dia punya dust tak macam Maybelline yang cepat pudar and terabur-terabur bila sapu kat eyelid. However, I do love Maybelline Mascara. Very good for my eyelashes. Eyelashes aku yang kontot dengan instant jadi panjang plus lentik nyah. Untuk pipi nampak lagi comel and pinky, of course lah kena pakai blusher kan. Blusher ni sometimes aku pakai sometimes tak. Kalau rasa nak pipi macam blush-blush, pakailah. Kalau rasa macam nak mintak simpati bos balik awal, tak payah pakai blusher because muka kau definitely pucat and sesuai untuk menyamar sebagai orang demam. For blusher, I used a product from Elianto. Yes, Elianto Blusher Pot. 


Bila muka dah siap tepek segala bagai macam kat atas, lips jangan dilupakan. Takkan dah cantik-cantik, tiba-tiba bibir kau macam bibir vampire haus darah. Tak lawa lah kan. So, jangan lupa tenyeh lipstick and lip gloss. Bagi shine siket. For my lips, aku suka product Silkygirl Moisture Max Lipstick, Silkygirl Moisture Max Lip Gloss, and Elianto Sunscreen Lip Gloss. Yeah..tamak! Pakai banyak-banyak tapi bibir tak sexy pun. 

When you feel so confident with your look, jangan eksyen pulak. Kang tiba-tiba ada lipstick stain kat gigi. Urgh, malu kut. Well, these are a few of my favorite cosmetics products. Ada banyak sebenarnya. Story lebih kang panjang. Ini hanya entry untuk makeup base yang biasa, cepat, and tak banyak cerita nak pakai banyak-banyak. Aku tak suka makeup tebal and jarang ber'makeup' tebal. Rimas. In addition, aku tak pandai pakai fake eyelashes and this is so true. Aku ngeri kena gam dia. Aku akan pakai makeup tebal siket bila pergi dates, wedding invitation, dinner, and so on.

p/s: Berjaya cari images yang definitely similar with mine. Yeay! Ok, terasa macam mak andam pulak bagi tip-tip macam ni. Eh, ni tips ke?

No comments: