Tuesday, August 9, 2011

Rousing!

Do remember this all the time...


Kemeriahan raya sudah terasa dimana-mana. Walaupun baru 9 Ramadhan. Medan MARA, Sogo, hari-hari padat dengan populasi penduduk KL. Tujuan hanya satu. SHOPPING. Jalan TAR? Aku tak sempat menjengah lagi. Aku tak larat nak menahan panas terik matahari dan kesesakan orang ramai di tengah hari. Aku puasa. Tunggu time tak boleh puasa je lah baru jalan. Boleh singgah beli nasi padang buat makan tengahari.


Kaki aku hanya baru menjejaki Medan MARA dan Maju Junction. Tak berani nak jejak Sogo lagi. Aku takut. Takut purse kering. Gaji lambat lagi. Sabar ye dik non..sabar.. Aku syukur. Kerja di tengah-tengah kesibukan bandar KL. Senang kalau mahu ke mana-mana. Nak shopping? Sogo ada. Jalan TAR ada. Mydin ada. MJ ada. Sebut je. Times Square? Yang tu kau kena naik LRT lah. Tapi, macam mana kalau berlaku rusuhan atau demonstrasi jalanan? Kami adalah antara orang awam yang terperangkap di bandar KL. Hanya sekali aku pernah 'termasuk' dalam perhimpunan jalanan secara tak sengaja. Itu pun balik shopping jalan tak tengok kiri kanan aleh-aleh ada orang himpit-himpit lepas tu jerit-jerit lepas tu aku panic lepas tu aku lari. Selamat aku tak kena halau dengan pakcik sarjan. Kalau tak mesti perit mata aku kena gas pemedih mata. Itu berlaku pada tahun 2008.


Paling best, time sambutan merdeka lahhh. Dapat tengok rehearsal parade secara free. Tak payah susahkan diri. Kau jenguk je kat tingkap sure nampak CLEAR dari atas siap helicopter lalu rilek sebelah kepala kau. Dalam jamban siap boleh dengar bunyi heli CLEAR macam nak langgar building kau. Aku cakap camni pasal office aku tingkat 20. Tinggi la jugak... 


Okeh, berbalik pada kemeriahan sambutan raya. Aku baru shopping satu baju ala kaftan, belt, dengan sehelai tudung syria dari Hajrah. Baru SEHELAI je eh. Tak cukup tiga. Tiga je lah..banyak sangat membazir. Membazir itu kan amalan setan nirojim. Macam mana pun, shopping baju raya itu kemudian belakang punya cerita. 


Satu pertubuhan kelab kat office aku akan ada anjurkan bazar ramadhan. Event ni yearly event. Setiap tahun pasti berlaku. Seronok la kalau nak cuci-cuci mata. And the most enjoyable isssss...


'ehem! nak tuju lagu boleh?'


Ucapan lagu raya setiap 3.30pm until 4.30pm start 15hb ni. Woah!! Seronok der. Dengar lagu raya terus gua nak feeling macam balik kampung. Buat-buat salam orang lepas tu orang kata 'eh, buang tebiat hape budak ni'. Kerja semua nanti gua tak nak layan. Gua nak nyanyi-nyanyi ikut suara Fazidah Joned. (itu pun kalau ada orang request lagu makcik tu). Gua nak buat bajet kiut mintak duit raya bila dengar lagu anuar zain dengan elina. Hahaha!!


Awwww... I can't wait for that moment...


p/s: sedih jugak sebenarnya bila dengar lagu raya... :')

No comments: