Tuesday, June 11, 2013

Riak muka kau tak boleh tipulah!

Jenis aku, tak reti simpan riak muka. Contoh, hari ini. Hari ini hati aku sikit gundah gelana. Sebab apa itu tak perlu beritahu la, aku rasa. Dan hari ini, aku baru nak mengqada' puasa. Monyok aku hari ini tak ada kena-mengena dengan puasa pun. Biasalah. Selagi kau bernama seorang 'manusia', selagi itu ujian akan timpa. 

Kembali pada riak muka aku tadi. Selalunya. Selalunya lah, setiap pagi dekat pejabat, aku lah orang yang ceria. Bukan lah paling ceria, agak ceria jugak lah. Aku rasa pagi tadi aku macam biasa je. Sampailah ada seorang senior dekat pejabat ni yang boleh dipanggil makcik, tegur aku. Katanya, muka aku seolah-olah gambarkan yang hati itu berkata-kata. Pandai makcik teka. Memang. Hati aku berkata-kata dan terkata-kata.

Aku akan berkerut. Tak berapa nak fokus bila komunikasi dengan orang lain. Jadi pekak sementara, sebab aku akan 'haa? haa?' sambil menung-menung. Tu maknanya aku tak fokus lah tu. Aku mumble bila berjalan. Anak mata aku juga akan scrolling everywhere. Tu maknanya, hati aku berkata-kata, bak kata makcik tu. Macam sewel bunyinya, percayalah, aku tak sewel pun. Mungkin nature aku macam tu.

Macam kelakar pada orang lain, pada aku, bila macam tu aku tengah susah hati. Tengah susah hati lagi sebenarnya pun ni. Menaip benda alah ni pun tengah susah hati lagi. In shaa Allah lepas ni okay dah kut. Aku pohon half day hari ini. Menenangkan diri. Tenang. Bab-bab emosi aku memang tak pandai menipu.

Tengoklah esok macam mana. Okay dah kut.. Kut lah.

No comments: