Thursday, August 15, 2013

Ragut

Office mate aku hampir-hampir kena ragut. Kejadian berlaku dibelakang pejabat aku. Masuk-masuk pejabat je, dia minta minyak gamat. Tengok muka dia waktu tu, aku dah terfikirkan benda lain. Aku syak mesti ada benda tak elok. Pasal muka dia agak gelabah. Dan aku tanya, 'kau nak buat apa minyak gamat?'. Lambat-lambat dia jawab 'erm..erm..tadi sikit lagi nak kena ragut'.

Satu pejabat dok menganga.

Satu per satu soalan datang bertubi-tubi. 'Dekat mana?', 'dengan siapa?', eh, macam-macam lah. Pada aku, kalau nak menanya pun bagi la minyak gamat dulu. Dia cerita, rupanya, gelang tangan isteri dia hampir diragut. Nasib peragut tu tak dapat. Tapi, tangan isteri dia luka akibat kena tarik. Tambah-tambah, isteri dia tengah mengandung. Alamak, kesiannya!

Cepat-cepat aku belek gelang tangan nikah aku, cincin tunang aku, cincin risik aku... 'Bahaya nih'. Walaupun nipis dan pipih. Berharga kot!

Nasib baik dia dengan isteri dia tak cedera teruk. Sayang, peragut tu tak dapat dicekup. Kalau kena tu, feh! 10 hari mau makan minum pakai tiub hospital peragut tu kena pukul. 

Yang penting, dia dengan isteri selamat. 

Terus aku telefon ayah ajak teman keluar. Kononnya nak keluar sorang, kononnya lah kannn. Penakut terus. Risaulah. Kita ni perempuan.

Kawasan pejabat aku kadang-kadang juga berlaku jenayah. Simbah asid la..ragut jangan cakap. Sering jugak. Kalau ke Sogo tu wajib peluk beg. Walaupun beg kepit aku comel je, bernilai juga harta benda kat dalam tu.

Waktu musim orang kena simbah asid tu, aku tak keluar waktu lunch break. Kecuali kalau ada benda penting. Macam nak beli topup hand phone ke atau apa-apa yang penting. Yelah, aku tak kaya sangat nak pakai post paid.

Untuk pengetahuan yang membaca blog aku ni, pejabat aku terletak di Jalan Raja Laut. Kau rasa? Memang black area kut.     
  

No comments: