Wednesday, October 21, 2009

Longan dan Laici

ADAKAH MEREKA DARI SPESIS BUAH YANG SAMA?
Confirm pelik kenapa saya keluarkan tajuk nih. HE HE HE. Saya pun confuse jugak. Saya jadik confuse bila kak lala(t) tanya kat saya "Buah longan tuh buah laici ke?" dan tiba-tiba kening saya terangkat ala Ziana Zain tengah menyanyi. "Bukan ke buah longan tuh buah mata kucing?" saya tanya balik. "Yeke? Bukan buah laici ek?" Kak lala(t) soal saya balik. "Kenapa?" "Tak ada pape". Loh..tak ada pape pulak. Okay.. Selang 3 minit, "Buah laici boleh ke kita keringkan?" Tiba-tiba Kak lala(t) tanya. Alright! That's it. It must be something why she ask me about longan and laici. "Uik, kenapa nak keringkan?" Tak sempat Kak lala(t) jawab, semua orang terkocoh-kocoh nak balik termasuklah saya. -Finish-

End of my situation. Jom kita check sama ada buah longan itu buah laici atau buah mata kucing sampai kak lala(t) confuse antara longan dan laici!!

Ini buah longan. Yummy! Nampak sodap. Buat air ni boleh sakit tekak. HU~ HU~

Ini pulak buah laici. Ternyata berbeza. Tapi kenapa Kak lala(t) still confuse yek? Adakah dia tak kenal buah-buahan dari Malaysia? Oh, mungkin dia terlalu banyak makan buah apple. Ngee~ Cowie Kak lala(t) Kenapa saya ambil gambar jus laici ek? Saje..Mengade nak buat orang haus. HU~

Ini buah mata kucing. Erk! Rupa, bentuk, macam sama dengan buah longan jer. Siap yang dah kopek tu ha.. Mungkin dari spesis buah yang lebih kurang sama kot. (Sukati aku jer). At least, reasonable kalau nak compare antara "buah longan dengan buah mata kucing" dan "buah longan dengan buah laici"

Conclusion is, ketiga-tiga buah tu adalah berbeza. So, Kak lala(t) jangan salah keringkan buah ye. Kang salah salai pulak. HU~ HU~ HU~ (^_^") Kalau nak keringkan buah longan tuh, sambil-sambil lah buat air longan sikit yer. KUI~ KUI~ Hurm..bab kenapa Kak lala(t) nak keringkan buah tu tak tahu pulak. Tak apa..esok saya tanyalah. Tak susahkan? HU~ Well, perbandingan kat atas tuh sedikit sebanyak saya boleh tengok jugak buah longan secara spesifiknya (cakap je lah yang kau ni tak pernah tengok buah longan, eyka). Kalau nak makan buah longan, jangan tunjuk buah laici. Nanti kena gelak dengan makcik kedai runcit.
Okay..

No comments: