Monday, March 5, 2012

Beautiful Place #001: ISTAC, Jalan Duta

Assalamualaikum.

29 Februari 2012 lepas, unit aku ada anjurkan workshop untuk Dasar Keluarga Negara yang membincangkan pasal cabaran dari perspektif undang-undang bagi melaksanakan DKN ni. Benda yang paling interesting dalam benak aku sepanjang workshop ni berlangsung adalah tempatnya. Tak tahulah pada pendapat orang lain, tapi bagi aku tempat ini yang paling cool senibinanya yang pernah terdapat kat Malaysia. Senibina bangunan ni aku rasa banyak influence dari istana di Sepanyol. 

Cerita lebih tak guna. Tengok sajalah gambar yang aku ambil. Oh, untuk makluman semua, main hall di ISTAC macam gereja dan aku bukanlah duduk dalam gereja. Hanya di main hall saja. Dan, ISTAC adalah singakatan daripada International Institute of Islamic Thought and Civilization. Salah satu organisasi dalam UIA. 
























Aku kagum bila lihat lukisan Salahuddin Al-Ayubi berperang dan ketika aku asyik melihat, aku terasa begitu menginginkan sistem khilafah mentadbir dunia Islam kini. Hanya khilafah yang mampu memimpin ummah. Bukan pemimpin dan undang-undang sekular. 

No comments: