Sunday, July 22, 2012

Perkara Rawak #4

Petang semalam aku pergi pasar Ramadhan. Dengan ayah aku. Beli juadah untuk buka. Tak banyak. Hanya beberapa sahaja. Aku punya je roti john. 2 bantal. Aku sorang. Habis. Sebab aku tak makan benda lain. Hari pertama Ramadhan. Kan? Baru hari pertama, ramai betul. Tak masak ke korang. Eh, aku pun. Memang tak masak. 
 
Aku terus jalan. Hunting a food. Tiba-tiba, lalu satu perempuan. Pimpin budak  lelaki. Anak dia, mungkin. Jalan dengan suami, rasanya. Tapi, satu aku tak berkenan. Perempuan tu pakai seluar pendek. Suami buat derk. Ayah aku istighfar. 
 
Astaghfirullahal'azim....
 
Ayah aku geleng kepala. Aku pun sama. Aku malu. Walaupun aku juga seorang perempuan. Aku tahu. Aku tak sempurna juga dalam menutup aurat. Dan aku tidak cuba untuk katakan aku ini lebih baik dari dia. Tidak! Aku cuma...Malu. Aurat aku sama seperti perempuan tu dan perempuan-perempuan lain. 
 
Aurat semua perempuan adalah sama. Bila ada perempuan lain tayang aurat kepada orang lain, aku pasti terasa. Aku juga punya batas aurat yang sama. 
 
Cuma satu aku mahu cakap. Hormati bulan mulia. Bulan Ramadhan. Bukan senang nak jumpa bulan Ramadhan. Hanya orang yang belum tiba ajal yang mampu jumpa Ramadhan seterusnya. Dan aku. Belum tentu juga jumpa Ramadhan akan datang. Dan belum tentu lagi, aku dapat lalui kesemua hari dalam Ramadhan ini kan?
 
Lagi satu, baru hari kedua puasa dik non. Jangan fikir nak beraya sangat. 

No comments: