Tuesday, July 22, 2014

Boycott Menurut Pandangan Aku




Sesetengah orang ada yang menganggap boycott benda sia-sia
Ada yang kata tak ada beza pun boycott dengan tak boycott

But we have to understand these...
Mana lebih penting..?
Memenuhi tekak, perut, dan nafsu kita
Atau,
Mempertahankan saudara seagama dengan kita?

Kita sendiri tahu funding terbesar kepada puak kuffar adalah sekian-sekian jenama...

Memang sesetengah dari kita akan kata
"nak buat mcm mana, dah tak ada pilihan"

Ohh, u were wrong my brothers and sisters

Itu pilihan
Bukan keperluan
Pilihan adalah sesuatu yg flexible
Kita boleh menolak pilihan
Kita boleh menerima pilihan
Dan kita boleh memilih pilihan!

Keperluan adalah sesuatu yang sangat penting yang mana kita tak boleh nak menolak pun...

Aku bukan ustazah
Aku cuma seorang manusia yang kecewa dan sedih dengan apa yang berlaku dengan umat kita

Tak banyak, sikit...
Lakukan sedikit demi sedikit
Nak cakap soal jihad, terus terang, aku memang tak pandai
Tapi menurut ulama', apa yg boleh kita katakan adalah...ini jihad kecil

Mereka di Palestine adalah mewakili diri kita
Mereka adalah wakil ummah yg menjaga bumi anbiya

Anak-anak kecil di Palestine umpama anak-anak kita
Saudara perempuan di Palestine umpama saudara perempuan kita
Saudara lelaki di Palestine umpama saudara lelaki kita
Orang tua di Palestine umpama orang tua kita

Bukan di Palestine saja, dimana saja umat Islam berada, itulah saudara kita...

Ingat cerita Nabi Ibrahim a.s yg dicampak dalam api yg besar

(aku tak ingat dialog cerita ni sangat tapi aku cuba juga untuk menyampaikan)

Ada seekor burung kecil yang berulang alik bawa air dalam mulut untuk dituang dalam api besar yang sedang membakar Nabi Ibrahim a.s.
Semua makhluk tanya kat burung tu kenapa kau buat macam tu sedangkan itu adalah perkara yang sia-sia, bukan boleh padam api tu pun

Burung tu menjawab
"bila dihadapan Allah dan Allah bertanya apa yg dah aku buat utk agamaNya, sekurang-kurangnya aku ada jawapan untuk itu"

Aku pun masih banyak kekurangan
Aku hanya nak share apa yang aku rasa saja...

La tahzan, innallahma'ana...


Dan, berdoalah untuk kesejahteraan agama kita dan saudara seIslam kita...

Tuesday, April 22, 2014

Dua Lelaki Kesayangan

Gambar: Ayah (kiri) dan Suami (kanan)

Assalamualaikum readers.

Hahaha. Ayat menyapa bajet ramai readers. Gambar kat atas ni, gambar berdua ayah dengan suami aku. Gambar ni diambil sewaktu ziarah ayah kat Sungai Buloh. Ayah sekarang menetap kat sana. Rumah ayah kat Cheras, aku diamanahkan untuk jaga. Kata lain, aku laki bini duduk rumah tu. 

8 April 2014 tu hari, ayah selesai jalani rawatan radioterapi. Alhamdulillah. Syukur kepada Allah swt, ayah tak alami apa-apa komplikasi yang teruk. Lepas habis treatment, berat badan ayah naik 3kg. Legaaa... Ada perubahan positif walaupun kecil. Aku makin syok tengok ayah selera makan itu ini. Layannn...

Kemain ayah kirim makanan macam-macam. Seronoknya lahai aku rasa. Ayah memang orang kenal dengan perwatakan yang suka makan. Sejak ayah diagnos ada brain tumor, selera makan dia menurun. Sekarang, aku banyak-banyak bersyukur bila selera makan ayah macam dulu balik. Tapi still kena control pengambilan makanan dia. 

Aku rasa bersyukur sangat, sebab dianugerahkan dua orang lelaki ini. Ayah, dan suami. Dua-dua jenis paham tabiat aku. Niat aku bukanlah nak membandingkan dua-dua, tapi kedua-duanya sangatlah special untuk aku. Setiap hari, aku mesti buat call lebih kurang 5 atau 6 kali sehari untuk ayah, dan 3 atau 4 kali sehari untuk Khairul. Memang nampak macam over sebab buat call banyak-banyak, tapi aku jenis tak boleh kalau dapat bercakap sekejap-sekejap ni.

Everyday, pagi-pagi aku dah buat call kat ayah. Bagitau yang aku dah sampai kat office. Kalau tak dapat call pun (kredit habis atau tak cukup nak buat call)*, aku akan sent SMS untuk benda yang sama. Setiap hari juga, pagi-pagi selepas call atau SMS ayah, aku buat perkara yang sama kat Khairul. Call atau Whatsapp. Tanya lah kot-kot dia dah sampai ke office atau pun belum. Aku everyday pergi kerja pun Khairul yang hantar. Hati orang perempuannn... Risaunye kemain lagi. Risau leee kot-kot laki kau tak sampai tempat kerja. Heh.

Esok, 23 April 2014, ayah buat MRI Test kat Hospital Sungai Buloh. Harap-harap, ada magical dari Allah swt berlaku. Harap-harap, keputusan dari MRI Test tu, ada keputusan yang membawa keputusan positif, in shaa Allah.

Semua manusia inginkan harapan, jangan berputus asa. Semoga ayah aku semakin lebih sihat, dan dapat menunaikan ibadah dengan lebih baik... Aamiin.

Monday, March 10, 2014

Doa Untuk MH370

 Kredit: Journal of My Life (nikminijournal.blogspot.com)

Seluruh dunia gempar dengan berita kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370. Aku doakan supaya mereka yang ada dalam pesawat yang hilang tu selamat dan dilindungi oleh Allah swt. Sebelum ni Malaysia dah panas dengan macam-macam isu. Isu hiburan, isu politik, dan sekarang isu kehilangan pesawat MH370. Satu-persatu. Mungkin Allah nak menguji Malaysia?

Aku harap...

Aku harap sangat, kesemua mereka yang hilang tu selamat dan berada dalam rahmat lindungan Allah swt, walaupun ramai berkata kemungkinan mereka yang hilang tu untuk survive adalah tipis (walaupun tak confirm lagi sama ada aircraft tu terhempas atau tak). Yakinlah pada Allah. Yakinlah apa jua pun yang akan berlaku kepada mereka itu adalah takdir.

Aku mohon...

Aku mohon sangat, tolonglah untuk tidak bercakap sesuatu yang merepek, sarcastic, lawak bodoh, dan sejenis dengannya yang bertema bahlol mengenai kehilangan pesawat MH370. Hormati. Hormati ahli keluarga mereka. Kalau mak pak laki bini anak akak abang adik kau dalam flight tu apa akan kau rasa? Kadang-kadang kita perlu ada rasa sensitive der.

Hari ini hari ke-3 pencarian kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370.

Semoga hari ni membawa petunjuk. Semoga penantian ahli keluarga dan seluruh rakyat Malaysia berakhir. Semoga segala persoalan kehilangan dapat terjawab. Semoga segala dan semuanya berjalan lancar.

Betapa wonderful-nya perasaan aku bila tengok sekeping gambar yang menunjukkan beberapa battleship di perairan Malaysia yang digunakan untuk keamanan, bukan untuk peperangan. Kalau nak tengok, try Google. Aku tengok pun bila orang ramai share kat Facebook.

#prayforMH370

Monday, March 3, 2014

Wajah Kesayangan Hamba

Inilah wajah kesayangan hamba

Inilah... Inilah wajah kesayangan aku. Inilah wajah yang selalu aku teringat-ingatkan. Siang dan malam. Mengingat dan memikirkan tentang kesihatan dan keadaan dirinya. Inilah wajah penguat semangat aku. Inilah wajah yang sentiasa menggembirakan hatiku.
Inilah ayah..
Ayahku, Wahab bin Hamzah
Lelaki yang sentiasa sempurna untuk emak, ayong, dan aku. Lelaki yang sentiasa menjadi penguat semangat anak-anak apabila emak dah tiada. 
Kini tiba giliran anak-anak menjadi penguat semangat dirinya. Semangat dirinya untuk terus berjuang dalam hidup. Berjuang untuk sihat. Sihat untuk melaksanakan segala amal ibadah. Aku sentiasa mohon, supaya ayah sentiasa dalam rahmat kesihatan yang diberikan oleh Allah swt. 

Alhamdulillah syukur. Ayah perlahan-lahan untuk pulih. Semoga ayah semakin sihat. In shaa Allah!

Sesi radioterapi ayah masih lakukan. Mudah-mudahan dengan izinNya, sesi itu dapat memusnahkan sel-sel kanser dalam kepala ayah, dan seterusnya ayah pulih seperti biasa.

Aku yakin, yakin dengan suratan yang Allah berikan. Dan, aku percaya, hikmah besar sedang berlaku dalam hidup aku.

Thursday, January 2, 2014

Akhirnya...




Tadaaa!!!

Itu hari husband aku ke Langkawi atas urusan kerja. Sempat jugalah aku pesan kirim bawa balik coklat. Kemudian, tak sangka pula dia bawa balik coklat dan beli bekas kuih raya sekali. Hehe. Rezeki. Memang aku idam lama dah nak ada bekas kuih raya sendiri nih.

Anyway, esok hari lahir arwah emak.

Selamat ulang tahun, emak!

Kalau emak ada lagi, umurnya genap 56 tahun esok. Pencen dah agaknya. 

Rindu emak!

Al-fatihah...